Gennemgang af 3

3 er en nyere teleudbyder i Danmark, der satser hårdt på datatrafik med fokus på både smartphones og mobilt bredbånd.

3 startede op i 2000, hvor de sikrede sig en svensk 3G-licens – året efter sikrede de sig også en dansk. De gik for alvor i luften i Danmark i 2003, og længe satsede de hårdt på videosamtaler.

Videosamtaler er dog aldrig blevet specielt populært, men der er stadig fokus på mulighederne for at udnytte data. Med 3’s store satsning på udnyttelse af data, har de naturligvis også lagt en del energi i deres 3G-netværk, der bruges til både mobilt bredbånd og data på telefonen. Længe har de været i førertrøjen på 3G-området, men det giver efterhånden fin mening at diskutere, hvorvidt de stadig har den bredeste dækning – der er dog ingen tvivl om, at de er blandt de bedre udbydere.

3 er varemærke under Hi3G, der er ejet af Hutchinson Whampoa, der har hovedsæde i Hong Kong. 3 er endnu ikke i Norge, men har dog en 3G-licens. De opererer i i alt ni lande i verden, hvoraf de fleste er europæiske. De er dog også i Hong Kong, Australien og Macau, der ligesom Hong Kong er en kinesisk region med selvstyre.

Priser hos 3

3 har ganske fine priser på mobilt bredbånd – især hvis man ser på de ekstra ting, de har sammenlignet med de små udbydere. En af fordelene ved 3 er dog gode muligheder for at vælge avanceret udstyr, der kan fordele forbindelsen til flere computere, ligesom der er god fleksibilitet i pakkerne, idet du kan købe ekstra data, hvis den enkelte pakke ikke opfylder dit behov – det kan du dog ved flere udbydere.

3 har også de største standardpakker til mobilt bredbånd med helt op til 1000 GB data. 3 er især interessant, hvis du gerne vil have meget bred 3G-dækning, så du kan opnå rigtig god hastighed flest mulige steder. Dækningen svinger dog en del både hos 3 og de øvrige udbydere, men 3 er et godt bud på en udbyder, der kan give fine hastigheder mange steder. 4G-dækningen ved 3 er dog langtfra imponerende, og de står indtil videre ringest på 4G-markedet.

Vær opmærksom på, at Oister, der er ejet af 3, også bruger 3’s netværk – her er abonnementer dog typisk en del billigere. Til gengæld er der ikke helt så fleksible muligheder – især ikke med udstyr, hvor du selv må på jagt, hvis du ikke vil have et standard USB-modem, ligesom du kun har adgang til 3G-netværket(juli, 2013).

Trustpilot 3,9

På Trustpilot kan forbrugere anmelde produkter, de har haft, og mange bruger siden til at anmelde teleselskaberne. Man bør især lægge vægt på kommentarerne, der er knyttet til anmeldelserne, da man her kan få dybere indsigt i udbyderen.

3’s score var i en periode ganske fornuftig, men den er de seneste år faldet igen.

Ser man på kommentarerne er der flere, der har oplevet at få regninger, der ikke var korrekte. Det virker især til, at kunderne har oplevet problemer i forbindelse med opsigelse.

Flere brokker sig også over dårlig dækning, ligesom en del oplever, at det er svært at komme igennem til kundeservice. Kundeservice får generelt også rigtig mange hug, hvilket også gælder i butikkerne. Omvendt er der også mange der roser netop butikkerne for god, kompetent og personlig service, men flere har altså også haft dårlige oplevelser med sælgere, der har lovet mere, end 3 kunne holde. Flere oplever også at få rykkere fra 3, uden de mener at have modtaget regning, og generelt er der flere uenigheder om regninger.

Der er også kritik af 3’s 3likehome, hvor flere har oplevet problemer – blandt andet med lave hastigheder, eller decideret lukning af dataadgang, indtil de kom tilbage til Danmark. Omvendt er det dog også især 3likehome, der faktisk får ros af kunder.

Generelt virker der dog til at være stor tilfredshed med dækning hos de tilfredse kunder, ligesom flere også roser priserne for at være gode.

Hjemmesiden og købsproces

Generelt er 3’s hjemmeside bygget fornuftigt op, og det er nogenlunde overskueligt, hvor man er – bestillingsprocessen kan dog virke lidt rodet og forvirrende. Samtidig ændrer 3 relativt ofte på hjemmesiden, og det kan være med til at gøre det svært at finde rundt, selv om man ofte bruger siden.

I nedenstående video viser vi, hvordan du bestiller mobilt bredbånd via 3.dk.

Netværk til mobilt bredbånd:

3 har haft ry for at have den bedste 3G-dækning, og der er ingen tvivl om, at de stadig er med blandt de bedste – det er dog efterhånden blevet svært at give én udbyder en suveræn førertrøje på, når det gælder 3G-dækningen, men umiddelbart betyder Telia og Telenors 3G-sammenlægning, at 3 nok er ved at halte efter på 3G-området. 3 har også 4G-netværk, hvor de dog er efter både TDC og Telia/Telenors 4G-netværk, der dækker i selv relativt små byer – og altså har et klart forspring. 3 har dog skruet op for deres udrulning hen over sommeren 2013, og de kan måske presse Telia og Telenors fælles netværk allerede i løbet af 2014.

På sigt får 3 dog i udgangspunkt sværere ved at følge med på 4G-område, idet både Telia/Telenor og især TDC har bedre mulighed for at få bred dækning med deres licenser. Til gengæld er 3 i starten af 2015 fortsat eneste udbyder, der allerede nu tilbyder LTE Advanced, der er en videreudvikling af almindeligt 4G/LTE. Fra starten havde de dog kun LTE Advanced dækning i dele af København og Århus C, men det vil løbende blive udvidet med flere områder – en udvikling man dog endnu ikke kan følge.

Som kunde hos 3 får du også adgang til det svenske netværk uden merpris. 3 har glimrende dækning i Sverige, medmindre du bevæger dig nord for Stockholm. I de mere tyndt befolkede områder er der således generelt ret ringe dækning.

I nedenstående video viser vi, hvordan du analyserer på det danske dækningskort hos 3.

Ejerforhold

3 kaldes også Hi3G, og samarbejder meget med søsterselskabet 3 i Sverige. Hi3G er ejet af HWL, der har hovedkvarter i Hong Kong og omkring 230.000 ansatte på verdensplan. 3 ejer i øvrigt Oister.

Teleankenævnet – får 3 klager?

3 havde i 2015 37 klager, hvilket var næstflest blandt udbyderne og flest på mobilområdet, og pænt over deres markedsandel. Imidlertid fik klager ikke én eneste gang medhold, mens 3 sager dog blev afgjort med forlig i nævnet, og 16 med forlig allerede i sekretariatet. Selv om sagerne ikke gav medhold til klager, tyder det på, at store uoverensstemmelser ikke er ualmindelige ved 3.

I 2014 havde 3 13 klager, hvor 2 endte i forlig i nævnet, og 2 i forlig i sekretariatet. De øvrige sager blev enten afvist, eller klager fik ikke medhold. Også her var andelen af sager en del højere end markedsandelen, men slet ikke i så høj grad som i 2015.


Sammenlign priser fra 20 internetudbydere

Gå til prissammenligning