Ny undersøgelse: TDC har nu bedste dækning

Teknologisk Institut har igen i år lavet en analyse af dækningen, og i forhold til sidste år har TDC nu overhalet Telenor og Telia i dækningen.

Det viser en undersøgelse fra Teknologisk Institut, der er bestilt og betalt af TDC.

Sidste år viste en lignende undersøgelse, dengang bestilt og betalt af Telenor, at Telenor havde det bedste netværk. Siden da har TDC opgraderet samtlige 3.400 mobilmaster i Danmark – en investering, der har kostet 4 milliarder.

TDC har dog også ønsket mere konkrete tal på, at netværket nu er det bedste i Danmark. Derfor har man fået Teknologisk Institut til at udføre en test efter samme metode, som blev brugt i analysen fra sidste år. Der er dog i TDC-undersøgelsen mere fokus på høje download og uploadhastigheder.

Selv om Telenor og Telia har slået deres netværk sammen, er de blevet testet hver for sig. Der kan da også være mindre forskelle i indstillingerne, men generelt bør de levere stort set identiske resultater, da de har præcis de samme master, og derfor bør have samme dækningskvalitet – og det viser undersøgelsen da også.

Sådan klarede udbyderne sig

Samlet set i hele landet opnåede TDC 74 procent fejlfri kundeoplevelse vurderet ud fra parametrene. Telenor og Telia har begge 43 procent fejlfri oplevelse, mens 3 er relativt tæt efter med 38 procent.

Med et hurtigt og stabilt net giver vi vores mobilkunder endnu flere muligheder og får samtidig fundamentet til at opfylde vores ambition om at være den førende udbyder af underholdning til danskerne Johan Kristein Brammer, koncerndirektør for TDC’s privatbrands i TDC Group

– Vi er særdeles stolte af det resultat; at TDC nu dækker 99,5 procent af landet med det bedste mobilnet. Med et hurtigt og stabilt net giver vi vores mobilkunder endnu flere muligheder og får samtidig fundamentet til at opfylde vores ambition om at være den førende udbyder af underholdning til danskerne, siger Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør for TDC’s privatbrands i TDC Group, i en pressemeddelelse.

Samtidig lancerer TDC i dag en app, TDC Netperform, der gør det muligt for kunderne at give feedback til TDC om mobildækningen. Applikationen måler datahastigheden på en lokalitet, og giver anonymt besked til TDC’s tekniske afdeling om målingerne. Ønsket er, at app’en skal hjælpe TDC med at levere den bedste indsats til at give bedre dækning.

– Vi kan ikke love øjeblikkelig forbedring, men vi kan love, at vi nøje følger med i, hvor der er udfordringer. Kundernes oplevelser og feedback til os er afgørende, og derfor vil vi fortsat forbedre Danmarks bedste mobilnet, afslutter Johan Kirstein Brammer.

Ekstra viden: Et dybere blik i analysen

Målingerne er både opdelt nationalt og på regionsniveau, og her klarer TDC sig bedst i samtlige regioner. 3 er næstbedst i Nordjylland, men har herudover sidstepladsen samtlige steder – dog kun 1-2 procent efter Telia og Telenor i Region Sjælland.

Den fejlfri dækning er generelt ringest i Region Syddanmark, hvor TDC kun har 66 procent fejlfri dækning, mens Telenor, Telia og 3 har henholdsvis 42, 41 og 31 procent fejlfri dækning.

Især har TDC klaret sig bedre end de øvrige på uploadmålsætningen. Her har TDC præsteret at uploade 10 MB indenfor 30 sekunder i 79 procent af testene, mens det for de øvrige tre netværk alle ligger mellem 46 og 47 procent af tilfældene. For download ligger TDC på 78 procent fejlfri tests, mens Telia og Telenor følger tæt efter med 67-69 procent, mens 3 halter efter med 51 procent.

Generelt har 3 det ringeste netværk til at sikre download af 10 MB på acceptabel tid. Testen har således også set på, hvor mange gange Teknologisk Institut er mislykkedes med at downloade eller uploade de 10 MB på 60 sekunder. Her mislykkedes det for både TDC, Telenor og Telia mellem 10 og 20 gange i download, mens det for 3 var oppe på over 80 gange ud af de i alt 500 tests – altså mere end de tre øvrige udbydere tilsammen. For upload ligger TDC omkring 50 fejlslagne tests, mens både Telenor, Telia og 3 var mellem ca. 140 og 180 – også her med 3 som den udbyder, der klarede sig ringest.

For streaming af YouTube-videoer klarede TDC sig også bedst – her klarede de 97 procent af forsøgene helt uden buffering. Telenor og Telia lagde begge med 91-92 procent fejlfri oplevelser, og i 3-4 procent af tilfældene kunne man nøjes med under 10 sekunders buffering tid – ved TDC var det 0 procent af tilfældene (nedrundet) med buffering, at man kunne nøjes med så kort tid. 3 havde kun fejlfri streaming i 79 procent af tilfældene, og man kunne nøjes med under 10 sekunders buffering i 4 procent af de ikke fejlfri tilfælde.

Sådan klarede de sig for tale

Generelt var det meget tæt på problemfrit for samtlige udbydere at skabe 30 sekunders fejlfri mobilsamtale. Hod TDC og Telenor var der 100,0 procent fejlfri samtaler, mens der for Telia og 3 var 99,4 og 99,8 procent – altså klarede sig 3 en anelse bedre end 3 – men begge meget tæt på fejlfri oplevelse.

Værd at bemærke er det dog, at mobilsignaler naturligvis også ofte har sværere ved at trænge igennem bygninger og lignende.

Sådan blev testen gennemført

I alt 500 steder er både TDC, Telenor, Telia og 3 blevet testet. De 500 steder er jævnt fordelt geografisk i 10×10 km kvadrater i hele Danmark – tætheden for målingerne er dog fordoblet i større byer, da bygninger kan påvirke dækningen. Telenor, Telia og 3 var informeret om en anonym kunde fik foretaget dækningsundersøgelse i perioden, så udbyderne var stillet så lige som muligt.

I testen er brugt Iphone 6, og succeskriterierne har været 30 sekunders fejlfri mobilsamtale, 10 MB download på max 15 sekunder, 10 MB upload på max 30 sekunder og 60 sekunders streaming af YouTube video uden buffering ventetid. Samtale og YouTube kravene er helt identiske med Telenor-undersøgelse, mens man har skruet op for kravene for download og upload – både i tid og filstørrelse, hvilket i sidste ende tilgodeser især 4G-dækningen.

Især her har TDC da også visse fordele. Blandt andet via deres licenser, der giver bedre mulighed for at dække bredt med 4G, ligesom deres licenser specifikt stiller krav om bedre dækning i udvalgte postnumre i yderområderne. Blandt andet derfor tilgodeser en skærpning af de krav formentlig TDC selv, men omvendt bør man naturligvis også løbende hæve ambitionsniveauet for de danske netværk.

Mere viden

Læs pressemeddelelsen fra TDC

Læs selve rapporten fra Teknologisk Institut

Læs vores nyhed fra sidste års analyse fra Teknologisk Institut

Sammenlign priser fra 20 internetudbydere

Gå til prissammenligning