Konkurrencen intensiveret på bredbåndsområdet

I flere år har konkurrencen på teleområdet været koncentreret om mobilabonnementer.

Priserne har været presset i bund, og udbyderne har jævnligt talt om et presset marked med dårlig økonomi og for hård konkurrence sammenlignet med andre lande i Europa.

Det har muligvis også været med til, at mobilmarkedet har ændret sig. For priserne på mobilområdet er faktisk steget svagt i en længere periode, mens det til gengæld ser anderledes ud for kablet bredbånd.

Kviknets indtog på kobbernetværket for snart halvandet år siden blev startskuddet for faldende priser.

Flere udbydere fulgte med, da Kviknet pressede priserne ned, og dette er kun intensiveret efter Hiper i år åbnede for bredbånd med maksimal hastighed for 199 kroner – en pris, som Kviknet siden har fuldt op på, alt imens de større udbydere i første omgang har holdt fast i deres hidtige niveauer, der dog allerede var presset ned givetvis som følge af Kviknets ankomst på markedet.

Ikke kun pres på kobberet

Nok så vigtigt er det, at det ikke kun er på kobberområdet, der er kommet øget konkurrence. Også via kabel-tv på YouSee’s netværk er der sket en åbning, idet vilkårene er blevet bedre for konkurrenter, der vil leje sig ind på netværket – ikke mindst fordi det kan lade sig gøre uden tv-pakke.

De alternative udbydere var ikke tilfredse med retningslinjerne for det, men alligevel har Hiper åbnet for bredbånd via kabel-tv, selv om de selv var med til at rette samlet kritik af vilkårerne på vegne af en lang række alternative udbydere.

Med Hipers produkt er der dermed åbnet for et pres på priserne på bredbånd via kabel-tv, og Kviknet har også åbnet for at teste levering af bredbånd via kabel-tv – vel at mærke selv om begge udbydere ikke ser de nuværende vilkår som optimale.

Vilkårerne betyder dog også, at der er betydelige stordriftsfordele – altså fordel af at have mange kunder på YouSee’s net. Derfor gælder det da også om at være hurtigt ude, når der er åbnet for det hos konkurrenter, medmindre man forventer, at fordelene bliver fjernet.

Spørgsmålet er derfor også, om endnu flere konkurrenter er på vej på kabel-tv teknologien – og om priserne og kampagnerne i starten vil være ekstra gode i kampen om at sikre stordriftsfordelene.

Og samtidig bliver det spændende, om de store spillere melder sig ind i Kviknets og Hipers priskamp på kobberbredbånd, eller om prisniveauet vil begynde at stige igen, som det er set på mobilområdet.

Efterladt tilbage er fibernettene – en teknologi, der fører til et stadig mere mudret billede af udbydere i Danmark, og uden reel konkurrence på de enkelte netværk, og med enorme geografiske forskelle på udbredningsgraden.

Der virker til at være udvikling mod stabiliseringer og større udbydere, og spørgsmålet er om det på sigt også kan føre til priskonkurrence på de enkelte netværk – men også, om der overhovedet er økonomisk rum til reelt pres på priserne, når udbyderne også gerne skal tjene penge på deres udrulninger og investeringer.

I forvejen virker det til, at TDC’s åbne fibernet er en større hæmsko for udrulningen af fiber, end det bidrager til at der er incitament for at udrulle fiber – og dermed kan det i princippet være med til at bremse udrulningen af fiber. Men omvendt vil de helt lukkede fibernetværk næppe heller være det bedste på den helt lange bane.

Sammenlign priser fra 20 internetudbydere

Gå til prissammenligning